Jaki jest człowiek według myślicieli renesansu? Przede wszystkim wolny, rozumny, świadomy swojej wartości. Ma poczucie obowiązków, wie, jakie zadania ma do wykonania, jakie są jego powinności. Jak pisze Jan Kochanowski w „Pieśni XIX”: Służmy poczciwej sławie, a jako kto może niech ku pożytku dobro spólnego pomoże. Najwybitniejszy twórca polskiego renesansu zachęca czytelników, aby nie myśleli wyłącznie o sobie. Według poety najważniejsze jest – dobro spólne.
Jakie są najważniejsze powinności człowieka? Zdaniem Kochanowskiego to obowiązek wobec ojczyzny, Boga i ludzi. Są one uzależnione od wrodzonych cech i zdolności człowieka. Jedną z istotniejszych była walka w obronie kraju. Jest to zadanie zwłaszcza dla tych, którym Bóg dał siłę i serce po temu („Pieśń o dobrej sławie”)
Utworem, który ma wymowę patriotyczną jest fraszka poety z Czarnolasu: Na Sokalskie mogiły. Dotyczy ona wydarzeń historycznych z 1519 roku. Poświęcona jest bohaterom spod Sokala, gdzie Polacy ponieśli klęskę w walce z Tatarami. Czarnoleski poeta apeluje do swoich rodaków, żeby nie rozpaczali. Ludzie, którzy ponieśli śmierć na polu walki postępowali zgodnie z etosem rycerskim. Bitwa miała sens mimo ofiar, ponieważ przez pewien czas powstrzymywała przeciwnika. Według autora trzeba pogodzić się z tym, co przyniesie życie ludzkie – w myśl stoicyzmu, do którego nawiązywał Kochanowski, należy z umiarem przyjmować szczęście i tragedie.
Poeta twierdzi, że lepiej jest umrzeć młodo w sposób bohaterski i tym samym zyskać sobie wieczną sławę, niż żyć długo i umrzeć w zapomnieniu. Jan Kochanowski uważa, że każdy, kto chce zapewnić sobie dobre imię, musi odrzucić pokusy, zrezygnować z ciągłego koncentrowania się na sprawach materialnych. Poucza władców o odpowiedzialności przed Bogiem za powierzone im społeczeństwo. Uważa, że rządzący jako namiestnicy Boga są odpowiedzialni za kraj i naród. Muszą pamiętać, że ich czyny pociągają za sobą poważniejsze konsekwencje niż działania zwykłego obywatela.
Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie, a ludzką sprawiedliwość w ręku trzymacie, Wy, mówię, którym ludzi paść poruczono i zwierzchności nad stadem bożym zwierzono;
Miejcie to przed oczyma zawżdy swojemu, żeście miejsce zasiedli boże na ziemi, z którego macie nie tak swe własne rzeczy, jako wszytek ludzki mieć rodzaj na pieczy.
Słynna Pieśń o spustoszeniu Podola powstała w latach dwukrotnego bezkrólewia. Odnajdziemy tutaj gwałtowne oskarżenia, bolesną ironię, krytykę skierowaną do całego społeczeństwa. Kochanowski zachęca do wyzbycia się egoizmu, stawiania wyżej interesu państwa niż dobra własnego. Poeta pisze: Skujmy talerze na talary, skujmy, a żołnierzowi pieniądze gotujmy.
Utwór przedstawia najazd Tatarów w 1575 roku na Podole, znajdujące się wówczas w granicach Polski. Rodacy Kochanowskiego przegrali ze słabym wrogiem, więc poeta zastanawia się, co spotka jego kraj w przypadku najazdu silniejszego rywala. Jednak nie traci nadziei i nadal wierzy, że sytuacja może się zmienić – trzeba tylko poprawić swoje postępowanie. Wygłasza apel do szlachty, żeby podjęła odpowiednie kroki. Nie oczekuje od niej zbyt wiele, chce tylko, żeby przeznaczyła pieniądze na wojsko. Pieśń o spustoszeniu Podola jest wezwaniem do dbałości o sprawy narodu i odpowiedzialności. Poeta z Czarnolasu przestrzega, żeby zacząć działać już teraz, bo potem może być za późno. Kończy utwór słowami:
Polak mądr po szkodzie. Lecz jeśli prawda i z tego nas zbodzie, nową przypowieść Polak sobie kupi, że i przed szkodą i po szkodzie głupi.
Szczepić między ludźmi dobre obyczaje to podstawowe zadanie literatury. Pieśń XIX czarnoleskiego ziemianina jest apelem o pracę nad własnym życiem – charakterem, zachowaniem. Człowiek powinien rozwijać swoje talenty, ponieważ każdy z nich może mu przynieść korzyści. Najważniejszą sprawą dla ludzi powinna być ojczyzna – codzienna praca dla niej, a jeśli zajdzie potrzeba, walka w obronie jej granic. Poeta wyróżnia kilka sposobów służenia krajowi: przestrzeganie praw ojczystych i porządku, umiłowanie prawdziwej wolności, walka z nieprzyjaciółmi, a nawet oddanie życia za kraj.
Podmiot liryczny w Pieśni IX z Ksiąg wtórych poszukuje odpowiedzi na pytanie: „Jak żyć?”. Utwór jest pouczeniem, opartym na obserwacjach zmienności losu. Kochanowski apeluje do czytelników, żeby zawsze zachowywali nadzieje, bez względu na sytuację: Nie porzucaj nadzieje (…) Jakoć się kolwiek dzieje.
Czarnoleski poeta sugeruje, że ludzie muszą zrozumieć i zaakceptować swój los: nieuniknione są nieszczęścia i smutki. Podkreśla podobieństwo przemian w ludzkim życiu do zmian w naturze. Tak, jak po zimie następuje wiosna, tak smutek w życiu przeplata się z radością. Nie mamy na to wpływu, dlatego, według autora najlepszym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na sobie. Człowiek musi nauczyć się osiągać spokój wewnętrzny – wtedy będzie szczęśliwy. Kochanowski twierdzi, że najlepszą postawą jest życie zgodne ze stoicyzmem, czyli kierowanie się w życiu rozumem, a nie uleganie emocjom. Lecz na szczęście wszelakie, serce ma być jednakie.
W zakończeniu Pieśni IX poeta stwierdza: Ty nie miej za stracone (…) Co może być wrócone. Podmiot liryczny podkreśla, że trzeba wierzyć w Boga, ponieważ tylko on może odmienić nasz los. Siła Bóg może wywrócić w godzinę (…) A kto mu kol wiek ufa, nie zaginie.
Kochanowski w Pieśni IX zaleca przede wszystkim umiar, spokój i dystans w stosunku do świata. Kieruje optymistyczne przesłanie: trzeba wierzyć, mieć nadzieję oraz ufać Bogu.
Pieśni Kochanowskiego są świadectwem nadziei, poszukiwania jasnych i prostych norm moralnych oraz odpowiedzi na pytania o los człowieka. U poety, jak i u innych pisarzy renesansowych odnajdziemy motyw poezji obywatelskiej. Przede wszystkim sławi ona cnotę i dostarcza wzorów postępowania.
Komu dowcipu równo z wymową wolności dostaje. Niech szczepi między ludźmi dobre obyczaje; Niechaj czyni porządek, rozterkom zabiega, Praw ojczystych i pięknej swobody przestrzega.
Apelem do rozsądku i stateczności po przeżytej tragedii jest Tren XIX.
W utworze znanym także pod tytułem Sen, poecie ukazuje się matka z Urszulką na ręku. Stara się przekonać syna, że jego ukochana córeczka będzie szczęśliwa w niebie, uniknie wielu trosk, cierpień i smutków. Jan z Czarnolasu parafrazuje maksymę Cycerona, pisze: ludzkie przygody, ludzkie noś.
W myśl tego stwierdzenia należy z godnością przeżywać wszystko to, co człowiekowi może się przydarzyć. Trzeba patrzeć w przyszłość, być przygotowanym na to, co przyniesie los. Nie można popadać w poczucie beznadziejności – warto umieć korzystać z wszystkich dobrych, nawet tych, najmniejszych rzeczy.
Kolejnym dziełem jest tragedia Odprawa posłów greckich, wydana w 1578 roku. Poeta pokazuje, że nie zawsze decyzja podejmowana przez większość jest słuszna, a władca, nie może pozwolić na coś, co zaszkodzi krajowi. Priam nieumiejętnie rządzi państwem, ponieważ chce zaakceptować to, co postanowi rada. Jednak jej członkowie w większości są przekupieni przez Aleksandra. Istotnym elementem tego utworu jest pieśń chóru, zaczynająca się od słów: Wy, co pospolitą rzeczą władacie. Chór nakazuje, żeby wystrzegać się przekupstw i być sprawiedliwym. Ostrzeżenie wyraża w słowach: Przełożonych występy miasta zgubiły, i szerokie do gruntu carstwa zniszczyły.
Jan Kochanowski bardzo dużo uwagi poświęca obywatelskim obowiązkom człowieka. Jest wrażliwy na los ojczyzny, troszczy się o przyszłość kraju. W jego utworach można znaleźć wiele wskazówek, skierowanych nie tylko do rządzących, ale także zwykłych obywateli.
Jakie są konsekwencje zapominania o powinnościach? Jan Kochanowski przestrzega przed hańbą i poczuciem wstydu, będących następstwem kolejnych porażek. Takie przesłanie odnajdziemy w omówionej wyżej Pieśni o spustoszeniu Podola.
Jedną z najbardziej okrutnych konsekwencji może być upadek kraju – odniesienie znajdziemy w przepowiedni Kasandry o klęsce Troi. Ma ona stanowić ostrzeżenie dla Polaków. W Odprawie posłów greckich egoizm Aleksandra i przekupstwo Rady Królewskiej stały się przyczyną tragedii całego państwa.
Wiele wskazówek jest aktualnych do dnia dzisiejszego – co prawda nakaz walki w obronie kraju nie jest już koniecznością, ale warto wziąć do serca słowa namawiające do wyzbywania się egoizmu oraz szerzenia między ludźmi dobrych obyczajów. Kochanowski nie pisze wyłącznie o powinności dotyczącej obrony kraju. Według renesansowego poety istotne jest także podejście do życia. W wielu utworach nawiązuje do filozofii stoickiej czy epikurejskiej. W myśl tej pierwszej należy zachować w życiu umiar, spokój wewnętrzny oraz opanowanie w trudnych sytuacjach. Natomiast zgodnie z epikureizmem trzeba cieszyć się z każdej radosnej chwili, póki ona trwa.
Jan Kochanowski bez wątpienia wywarł ogromny wpływ na polską literaturę